Pilot Emirates Daniel Tarasovič lieta do celého sveta. Foto: archív pilotaPilot Emirates Daniel Tarasovič lieta do celého sveta. Foto: archív pilota

Dubaj / Prešov – Stovky kíl zlata a diamantov na palube, polárna žiara, pôsobivé meteory, pohľad na osemtisícovky, relax v púšti či záhada letu z Kuala Lumpur. Mnohoročné skúsenosti a fascinujúce pohľady s vyše 400 cestujúcimi za chrbtom opísal pre Prešovské novinky prešovský rodák a pilot Daniel Tarasovič.

Bola už úplná tma a fúkal studený vietor. Obe tieto podmienky umocňovali atmosféru nebezpečenstva. Ja i Dano sme boli žiakmi základnej školy, keď sme sa zaujímavými cestami života dostali cez okno WC na strechu vtedy ešte Univerzity Pavla Jozefa Šafárika. Pohľady na hviezdy a nočné mesto bol nezabudnuteľným zážitkom. Ja som však mal pred výškou väčší rešpekt a zliezol som dole symbolicky skôr ako Daniel. On ostal blízko oblohy po celý svoj profesijný život. A okrem krásnych hviezd pravidelne vídava polárnu žiaru, Muskove družice, vybuchujúce sopky na Bali a v Mexiku, ako aj úžasné východy a západy slnka. Po 30 rokoch sme opäť „dali reč” a Daniel pre Prešovské novinky veľmi ochotne opísal svoju prácu, zážitky i pikošky spojené s prácou pilota dopravného lietadla.

Čím všetkým si musel prejsť, absolvovať, naučiť sa a ako dlho trvalo, kým si mohol prvýkrát samostatne vzlietnuť s dopravným lietadlom?

Ja som začínal lietať v aeroklube. Najprv na bezmotorových a neskôr na motorových lietadlách, takže základný výcvik som absolvoval tam. Leteckú dopravu som študoval na Žilinskej univerzite, kde som ďalej pokračoval vo výcviku až po úroveň obchodného pilota. Posledným krokom bol preukaz dopravného pilota, ktorý som získal až po skúsenostiach z reálneho lietania v komerčnej prevádzke a následných pilotných skúškach.

Čiže s dopravným lietadlom som vzlietol prvýkrát po šiestich rokoch od môjho prvého sólo letu na motorovom lietadle. Dnes je to už trochu inak. Výcvik sa od nuly až po preukaz dopravného pilota (tzv. ATPL frozen) realizuje naraz v leteckých školách a trvá približne jeden až dva roky.

Život v Dubaji a práca pre špičkovú spoločnosť Emirates má viacero benefitov. Foto: archív D. Tarasoviča

Je pre chlapca zo Slovenska ťažšie stať sa pilotom ako pre chlapca z inej časti sveta, napríklad USA?

Čo sa týka výcviku, tak nie. Potrebný je dostatok financií na zaplatenie výcviku a či ho absolvuješ v leteckej škole na Slovensku alebo v USA, je výsledok v podstate rovnaký. Rozdiel však spočíva v možnostiach získať prácu. Veľké aerolínie v USA alebo inde vo svete majú vlastné školy, kde si trénujú vlastných kadetov, ktorí majú väčšinou garantované zamestnanie po úspešnom ukončení výcviku.

Financovanie výcviku často poskytuje samotná aerolinka formou výhodného úveru. Pre Slováka je to však oveľa náročnejšie. Výcvik si musí zaplatiť sám, a to bez akejkoľvek garancie budúceho zamestnania. Prácu si tiež musí hľadať sám, pričom takmer výhradne v zahraničí, pretože na Slovensku nie je veľa možností.

Mohlo by Vás zaujímať:V base campe mladá dáma, na Evereste päťročné dievčatko. Monika Benešová exkluzívne pre Prešovské novinky

Ako sa na tvoju profesionálnu dráhu pozerali rodičia, blízki a priatelia?

My sme veľká letecká rodina, takže táto kariéra bola pre nás úplne prirodzená.

Aby s lietadlom pristál laik, ako je to vo filmoch, je podľa dlhoročného pilota prakticky nemožné. Foto: archív D. Tarasoviča

Na akých lietadlách lietal tvoj otec a nakoľko ovplyvnil výber tvojho povolania? Radil ti a usmerňoval ťa, čo sa týka lietania?

Otec ovplyvnil výber môjho povolania maximálne. Keďže sa s mamou, ktorá bola parašutistka, spoznali na letisku a väčšinu svojho voľného času tam aj trávili, v podstate som na letisku vyrastal. Odmalička som chcel byť pilotom. Otec ma učil lietať a pod jeho dozorom som absolvoval takmer celý výcvik, najmä na začiatku, až po získanie preukazu súkromného pilota.

Otec bol obchodný pilot a jeho profesionálne zameranie zahŕňalo letecké poľnohospodárske práce (ľudovo povedané práškovanie). Táto činnosť patrí medzi najnáročnejšie letecké práce, keďže väčšinu letu pilot trávi vo výške približne jedného metra nad zemou. Vyžaduje to maximálne sústredenie a presné ovládanie lietadla. Neskôr sa otec stal inšpektorom a zalietavacím pilotom.

Zoznam lietadiel, na ktorých lietal, by bol veľmi dlhý, takže v skratke: lietal takmer na všetkých jednomotorových lietadlách prevádzkovaných na Slovensku, napríklad na všetkých typoch lietadiel Zlín, Letov, Cessna, Antonov, Piper a tiež na mnohých ultraľahkých lietadlách. Z lietadiel určených na práškovanie to boli Z-37 Čmelák, Z-137 Turbočmelák, An-2, Ag-200 Air Tractor, Pzl Dromedar a ďalšie.

Najobľúbenejším lietadlom slovenského pilota je B777. Foto: archív D. Tarasoviča

Vedel by si odhadnúť, koľko v súčasnosti na svete lieta slovenských pilotov dopravných lietadiel?

Keďže na Slovensku už dlhšie nežijem, nemám úplne presnú predstavu, ale odhadoval by som, že po celom svete by ich mohlo byť okolo 1000.

Kde momentálne žiješ a čo považuješ za najväčšie výhody tejto krajiny?

Žijem v Dubaji, Spojených arabských emirátoch. Je to moderné mesto, ktoré ponúka všetky vymoženosti svetových veľkomiest. Má jednu z najnižších mier kriminality na svete, daňovo výhodné prostredie, rýchlo sa rozvíjajúcu ekonomiku a stabilitu, ktorá prináša istotu práce a príjmu. Kvalitné školstvo a zdravotníctvo sú na vysokej úrovni. Obmedzenia vyplývajúce z arabského štýlu života tu už v podstate neexistujú.

Aké podmienky musí spĺňať pilot, ktorý by chcel pracovať pre spoločnosť, kde pracuješ ty?

Podmienky sa týkajú zdravotného stavu, leteckého preukazu a počtu nalietaných hodín. Pilot musí mať preukaz zdravotnej spôsobilosti prvej triedy a preukaz dopravného pilota. Požiadavky na počet nalietaných hodín sa líšia podľa aktuálnych potrieb spoločnosti, ale všeobecne je potrebné mať minimálne 1500 nalietaných hodín na dopravných lietadlách a typovú skúšku na turbovrtuľové alebo prúdové dopravné lietadlá. Aktuálne podmienky sú vždy zverejnené na webovej stránke spoločnosti.

Podľa Daniela Tarasoviča vydrží dnes dopravné lietadlo prakticky akékoľvek turbulencie. Foto: archív pilota

Aké zásady by mal pilot dodržiavať, čo sa týka životosprávy? Máte aj nejaké špeciálne pokyny alebo odporúčania, čo sa týka súkromného života, resp. života mimo pilotnej kabíny?

Nie, nemáme žiadne špeciálne odporúčania okrem normálneho stravovania a životného štýlu, ako hocikto iný, kto chce byť zdravý. Takže nič výnimočné robiť nemusíme. Základom je zdravo jesť, veľa sa hýbať a dobre spať. Raz za rok musíme absolvovať lekársku prehliadku, ktorá je podobná preventívnej prehliadke u lekára. Zahŕňa krvné testy, kontrolu sluchu, zraku, váhy a podobne. Pokiaľ niečo nevyhovuje normám, je potrebné to riešiť dodatočne. Najčastejším problémom býva nadváha.

Ako dlho už lietaš dopravnými lietadlami? Ktoré z nich máš najradšej?

Prvé veľké dopravné lietadlo som si vyskúšal v roku 2005, keď som nastúpil do ČSA, a bol to Boeing 737. Potom som zmenil spoločnosť a začal lietať na type Boeing 777. Na dopravných lietadlách teda lietam už takmer 20 rokov, z toho 15 na B777, čo je aj moje najobľúbenejšie lietadlo.

Boeing 777 v závislosti od konfigurácie sedačiek odvezie približne 440 cestujúcich a je to najväčšie dvojmotorové dopravné lietadlo. Maximálna vzletová hmotnosť dosahuje 351 ton. Je vybavený najväčšími a najvýkonnejšími prúdovými motormi v leteckej doprave – GE90. Pre zaujímavosť, priemer motora je taký veľký ako priemer kabíny Boeingu 737. Maximálny ťah dosahuje približne 52 000 koní, čo je v porovnaní s modernými lokomotívami, ktoré majú výkon okolo 4 až 6-tisíc koní, obrovské.

Ktoré letecké trasy a destinácie sa ti páčia najviac a prečo?

Je ich naozaj veľa, oveľa viac ako tých, ktoré sa mi nepáčia. Jednou z najzaujímavejších a najscénickejších trás je cesta do Číny alebo Japonska, keď sa letí ponad Himaláje. Ak je pekné počasie bez mrakov, máme nádherný výhľad na osemtisícovky, ako K2, Nanga Parbat a ďalšie. Lietame vo výške okolo 11 kilometrov, takže vrcholky týchto hôr sa zdajú byť veľmi blízko. Zároveň je to jedna z najnáročnejších trás z hľadiska pilotovania a navigácie, práve kvôli terénu. Ale stojí to za to.

Ďalšou fascinujúcou trasou je let ponad severný pól. Touto cestou často lietame z Dubaja na západné pobrežie USA. Pohľad na nekonečné more snehu a ľadovcov je ohromujúci. V tejto oblasti je vo výške veľmi dobre viditeľná aj polárna žiara, čo pridáva letu jedinečnú atmosféru.

Z destinácií mám rád USA, Singapur, Hongkong a Japonsko, ktoré je vždy veľmi zaujímavé. Samozrejme, rád lietam aj do Európy, pretože to beriem ako návrat domov.

Mohlo by Vás zaujímať: Prešovčan Michal Kačmár: Kováč, ktorého kôň z podkov sa stal symbolom mesta

Čo sa v dopravnom lietaní zmenilo počas tvojej kariéry pilota a aké zaujímavé zmeny v blízkej budúcnosti sa plánujú (možno čo sa týka lietadiel, služieb pre pasažierov…)?

Letecká doprava sa mení a vyvíja veľmi rýchlo. Aj čo sa týka produktu pre cestujúcich, aj pre nás pilotov. Je to hlavne o IT technológiách, ako všade inde. Jedna z najväčších zmien je prechod na tzv. „paperless cockpit“ (kokpit bez papierov – poznámka). Keď som nastúpil, používali sme obrovské množstvo máp, letových plánov a navigačných príprav, a to všetko na papieri. Predstav si, že letíš z Dubaja do Houstonu cez pol zemegule a potrebuješ mať na to všetko podrobnú mapu. Mapu trate, mapu všetkých letísk po trati atď. Na každý let sa fasoval špeciálny kufor, kde bolo množstvo hrubočizných kníh plných máp. Bolo ťažké, neskladné a nepohodlné s tým robiť.

Dnes to máme všetko v jednom tablete a okamžitý prístup ku všetkým informáciám. To neskutočne zrýchľuje a zjednodušuje prácu a zároveň zvyšuje bezpečnosť aj efektívnosť. Veľmi veľa vecí za nás dnes spočítajú počítače. Čo dáva presnejšie výsledky a tým pádom nie je potrebná taká veľká bezpečnostná rezerva, čo zase zvyšuje efektivitu a znižuje cenu letenky.

Pilot Prešovským novinkám priznal vypúšťanie “chemtrails” z dopravných lietadiel. Foto: archív D. Tarasoviča

Aký bol tvoj najdlhší a ktorý bol tvoj najpamätnejší let?

Môj najdlhší let bol do Houstonu a trval 16 hodín a 43 minút. Pri takýchto dlhých letoch lietame v zdvojenej posádke, teda dvaja kapitáni a dvaja prví dôstojníci. Posádky sa pri riadení lietadla striedajú. Väčšinou to vychádza tak, že jednu polovicu letu riadiš a druhú oddychuješ.

Na oddych máme v lietadle vyhradené špeciálne miesto nazývané Crew Rest Compartment. V našich lietadlách sa nachádza v zadnej časti nad kabínou cestujúcich. Je to menšia kabína s kójami, kde je posteľ, úložný priestor a obrazovka zábavného systému. Ak sa ti nechce spať, môžeš si pozrieť film.

Najpamätnejší let som zažil pravdepodobne vtedy, keď sme počas vzletu narazili do vtáka, ktorý vletel do jedného z motorov a vážne ho poškodil. Museli sme motor vypnúť a núdzovo pristáť na náhradnom letisku.

Čo najkrajšie a čo najzaujímavejšie si ako pilot počas lietania zažil a videl?

Počas nočných letov sú nádherné pohľady na vychádzajúci Mesiac alebo Slnko. Fascinujúce sú aj obrovské búrky, okolo ktorých lietame. Nočná obloha je veľmi zaujímavá, najmä keď letíš nad oceánom a svetelný smog je úplne eliminovaný. V takejto výške vidíš obrovské množstvo hviezd a každú chvíľu nejaký meteorit. Niektoré z nich sú naozaj veľké a vyzerajú ako vystrelené svetlice.

Zaujímavé sú aj pohľady na aktívne sopky chrliace sopečný prach, okolo ktorých prelietame napríklad na Bali alebo v Mexiku. Nedávno sme počas letu nad Floridou dokonca videli štart rakety Falcon 9.

Druhá časť rozhovoru:https://www.presovskenovinky.sk/presovsky-pilot-najvacsieho-dvojmotoraka-sveta-z-dubaja-do-los-angeles-cez-severny-pol-ii/